Έρχεται ειδικό πολεοδομικό σχέδιο για την τουριστική περιοχή Φανάρι έως Μαρώνεια

 


Με απόφαση του περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης Χρήστου Μέτιου, η Περιφέρεια αναλαμβάνει τη χρηματοδότηση και την πραγματοποίηση της μελέτης για την εκπόνηση Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων για την ενίσχυση της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης στην παραλιακή ζώνη της ΑΜΘ. Η χρηματοδότηση της Περιφέρειας φτάνει τα 1.087.630 ευρώ με πόρους του ΕΣΠΑ και αφορά στην πραγματοποίηση μελέτης σε 5 περιοχές πρώτης προτεραιότητας, συνολικής έκτασης 504,2 τετραγωνικών χιλιομέτρων.

Οι περιοχές μελετών

Οι περιοχές αυτές, που οριοθετήθηκαν με βάση σχετική μελέτη σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του Αναθεωρημένου Περιφερειακού Χωροταξικού Πλαισίου, τα εγκεκριμένα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια, τα Σχέδια Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτών Πόλεων, τις Ζώνες Οικιστικού Ελέγχου, τα Εθνικά Πάρκα καθώς και τα επιμέρους τομεακά και επιχειρησιακά προγράμματα των Δήμων και της Περιφέρειας, είναι οι εξής:

Η παράκτια ζώνη του Δήμου Μαρωνείας - Σαπών έως τον οικισμό Φανάρι του Δήμου Κομοτηνής, έκτασης 134,9 τ.χλμ.

Η παράκτια περιοχή δυτικά της Αλεξανδρούπολης ως τον αρχαιολογικό χώρο της Ζώνης στο Δήμο Αλεξανδρούπολης, έκτασης 15,5 τ.χλμ.

Η παράκτια περιοχή από τα όρια της Νέας Καρβάλης του Δήμου Καβάλας έως τον οικισμό Πόρτο Λάγος του Δήμου Αβδήρων, συμπεριλαμβανομένων των παράκτιων τμημάτων των Δήμων Νέστου και Τοπείρου και των αγροκτημάτων στα Άβδηρα και στο Μυρωδάτο (από τη Σκάλα Μάνδρας ως τη Σκάλα Αβδήρων) στο Δήμο Αβδήρων, έκτασης 283 τ.χλμ.

Η παράκτια περιοχή από τον αρχαιολογικό χώρο της Νέας Περάμου ως τα Λουτρά Ελευθερών στο Δήμο Παγγαίου, έκτασης 44,9 τ.χλμ.

Η παράκτια περιοχή Κάριανης - Οφρυνίου στο Δήμο Παγγαίου, και συγκεκριμένα από τις εκβολές του Στρυμόνα ως τα Λουτρά Ελευθερών, έκτασης 25,9 τ.χλμ.

Χ. Μέτιος: «Σημαντικό βήμα για τον τουρισμό»

Μιλώντας επί των εξελίξεων, ο περιφερειάρχης Χρήστος Μέτιος έκανε λόγο για «ένα ιδιαίτερα σημαντικό βήμα για τον τουρισμό της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης που θα μας δώσει τη δυνατότητα για τουριστική ανάπτυξη με σχέδιο, βιωσιμότητα και σεβασμό στο περιβάλλον».

Επί του θέματος τοποθετήθηκε στο ράδιο Χρόνος 87.5fm κι ο αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Θανάσης Τσώνης. «Όταν μιλάμε για τουρισμό μιλάμε για ένα συνονθύλευμα παραγόντων κι ένα από τα πιο σημαντικά είναι οι υποδομές», είπε και σημείωσε ότι «κάνουμε ένα σχέδιο, το οποίο ουσιαστικά θα εξασφαλίζει και την βιωσιμότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον».

Τελικός στόχος της διοίκησης είναι η προσέλκυση επενδυτών στο παραλιακό μέτωπο, καθώς -όπως διηγείται ο κος Τσώνης- «έχουμε κάνει επαφές με ιδιώτες και στο εξωτερικό, απλώς αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που να εξασφαλίζει την βιώσιμη ανάπτυξη. Αυτό θέλουμε να το εξασφαλίσουμε από εδώ και στο εξής».

Η δύσκολη πραγματικότητα

Καταγράφοντας όλα τα παραπάνω, θα περίμενε κανείς ότι η παραλιακή σύνδεση και οι σύνοδες υποδομές μεταξύ Φαναρίου και Μαρώνειας δεν είναι σε τραγική κατάσταση. Η πραγματικότητα όμως είναι τελείως διαφορετική.

Όπως έχει καταγράψει με πλείστες αυτοψίες ο «Χ», η οδική σύνδεση μεταξύ των δύο τουριστικών πόλων έλξης στο νομό Ροδόπης (Φαναρίου και Μαρώνειας) παραμένει εξόχως προβληματική. Η διέλευση από την διαχρονικά επικίνδυνη ιρλανδική διάβαση Λίσσου ποταμού, στην περιοχή του Ιμέρου, καθώς και η εναλλακτική όδευση μέσω χωματόδρομου κι επικίνδυνης γέφυρας, αποτελούν «πονοκέφαλο» για κατοίκους που χρόνια τώρα ζητούν την κατασκευή μίας γέφυρας στο παραλιακό μέτωπο. Αντ’ αυτού, η διοίκηση προσανατολίζεται απλώς στην αναβάθμιση -μελλοντικά- της υφιστάμενης ιρλανδικής διάβασης. Η οδική σύνδεση είναι, επίσης, επικίνδυνη και σε διάφορα σημεία της επαρχιακής οδού Φαναρίου - Μαρώνειας, που συνήθως είναι γεμάτη χόρτα και στερείται υποδομών ασφαλείας.

Στη μεγάλη εικόνα, ο νομός Ροδόπης παραμένει ένας από τους ελάχιστους νομούς πανελλαδικά που στερούνται ενοποιημένου παραλιακού μετώπου με σύγχρονη οδοποιία που να εγγυάται την ασφάλεια των διερχομένων. Οι ευθύνες, καταφανώς, είναι διαχρονικές. Γι’ αυτό, όμως, δεν μπορεί να «σερβίρει» στους όποιους τουρίστες το «πακέτο» Μαρώνεια-Φανάρι, διότι -για να καταστεί αυτό εφικτό- έχει ως απαραίτητο προηγούμενο την σύγχρονη οδική σύνδεση των δύο περιοχών.

Τελευταία ευκαιρία συγκροτημένης τουριστικής ανάπτυξης;

Πράγματι πάντως, η εκπόνηση ενός ειδικού πολεοδομικού σχεδίου, το οποίο θα λαμβάνει υπόψη του όλους τους παράγοντες φυσικά (κι όχι μόνο την οδική σύνδεση), στα 140 τ.χλμ μεταξύ Φαναρίου και Μαρώνειας, αποτελεί ένα πρώτο-θετικό βήμα. Αλλά, στον τόπο όπου μελέτες εκπονήθηκαν δεκάδες κατά το παρελθόν και παρέμειναν στα συρτάρια πολιτικών γραφείων, αναμένουμε να δούμε εάν, αυτή η προσπάθεια, θα ολοκληρωθεί με επιτυχία, ή σε δέκα χρόνια από τώρα θ’ αποτελεί ένα ακόμη σκονισμένο σχέδιο επί χάρτου.

Χρόνος

ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ
Σεπτεμβρίου 02, 2020
0

Menu